میثم ( تحصیلات : دیپلم ، 23 ساله )

1. درمورد قیام امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی آیا روایت از ائمه معصومین برای آینده داریم ؟(11سپتامبر)
2. آیا در سیارات دیگر زندگی وجود دارد طبق حدیث امام صادق (ع)؟
3. چرا ذکر صیغه نذر – ازدواج را باید حتما به زبان آورد؟
4. چرا می گویند لواط از زنا و دروغ از شراب و شراب از ترک نماز بدتر است هر جا یی گناهی را از دیگری بزرگتر جلوه می دهند؟
5. اگر الان زمان عمل است و قیامت زمان حساب چرا جوانی را در دقیقه 90 وارد بهشت می کنند و دلیلش این است که من در دنیا به خدا امید داشته ام و فکر نمی کردم مرا در جهنم ببرند پس اعمالی که انجام نداده چه؟ و توبه اینجا سودی ندارد ؟ (منافات دارد)


مشاور (hassan najafi)

باسمه تعالی با سلام و تشکر از شما که مشاوره راسخون را برگزیدید 1- آن چیزی که در روایات درباره زمینه سازان عصر ظهور حضرت مهدی سلام الله علیه آمده است می تواند شباهت هایی با قیام عظیم ملت ایران در ظهور حق و رفع باطل داشته باشد برای نمونه احادیثی ذکر می گردد : الف : ابن ماجه، ترمذی و بیهقی در کتاب سنن خود، طبرانی در معجم وسیط، قرطبی در تذکره خود، ابن کثیر در فتن خود، هیثمی در مجمع الزوائد، سیوطی در حاوی، ابن‏حجر در قول المختصر و در الصواعق المحرقه، متقی هندی در کنزالعمال و در البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان. و... از رسول خدا (ص) روایت کرده‏اند که فرمود: "مردمی از مشرق خروج می‏کنند و زمینه حکومت مهدی را فراهم می‏آورند." با توجه به لحن اخبار و متون قدیم چنین اثبات می‏شود که مشرق به ایران امروزی گفته می‏شود. همچنین در روایات دیگر تصریح شده است که چنین مردمی اهل خراسان، یا قم یا طالقان می‏باشد. و همه اینها به ایران امروزی اشاره دارد، البته با ذکر نام مهمترین مناطق آباد و شهرهای متمدن ایران آن روز. ب: خطیب بغدادی و دیلمی از ابن عباس و ابوهریره روایت کرده‏اند که هنگامی که پرچمهای سیاه به اهتزاز درآمدند، به قوم فارس احترام کنید; زیرا دولت‏شما با آنها است. در اینجا تعبیر" دولتکم" به دولت مهدوی اسلامی اشاره دارد. ج: نعمانی در کتاب الغیبة به سند خود از امام باقر (ع) روایت کرده‏است که فرمود: گویا گروهی را می‏بینم که از مشرق قیام کرده‏اند و حق را طلب می‏کنند که به آنها داده نمی‏شود و دوباره طلب می‏کنند باز هم به آنها داده نمی‏شود وقتی وضع را چنین دیدند اسلحه به دست گرفته و نبرد می‏کنند و دشمنانشان به خواسته‏های آنها تن می‏دهند، ولی آنها قبول نمی‏کنند تا اینکه خودشان به حکومت‏برسند و دولت تشکیل دهند و آن حکومت را به کسی مگر به صاحب شما (یعنی امام زمان (عج‏» واگذار نمی‏کنند و کشته‏های آنها شهیدند. بدانید که اگر من آن زمان را در ک می‏کردم خود را در خدمت و اختیار رهبر آنها قرار می‏دادم. 2- علامه طباطبايي ذيل آيه 29 سوره شوري مي فرمايد:"ظاهر آيه اين است كه در آسمانها خلقي از جنبندگان "دواب" مثل روي زمين وجود دارد و اگر كسي بگويد كه منظور از جنبندگان آسمانها ملائكه هستند،مردود است چرا كه كلمه دواب بر ملائكه اطلاق نشده است.صاحب تفسير نمونه مي گويد: كلمه "دابه" شامل موجودات ذره بيني تا حيوانات غول پيكر مي شود و اين آيه دلالت بر موجودات زنده آسمان ها دارد گرچه هنوز دانشمندان به صورت قاطعي در اين زمينه قضاوت نمي كنند و سر بسته مي گويند.در ميان كواكب آسمان به احتمال قوي سياره هاي زيادي هستند كه داراي موجودات زنده اند ولي قرآن با صراحت اين حقيقت رابيان مي دارد كه در پهنه آسمان نيز جنبندگان زنده فراوان وجود دارد. 3- منظور از خواندن صیغه نذر این است که باید حاجت و آنچه قصد دارید نذر کنید را به زبان بیاورید ، یعنی قصد انجام نذر باید همراه به زبان آوردن آن باشد و این کار را نیز باید برای خدا انجام بدهید و باید لفظ « برای خدا » را نیز هنگام نذر کردن به زبان بیاورید . و این خود یک تعهد شرعی به همراه دارد. 4- آثار و نتایج برخی از گناهان فراتر از گناهان دیگر است و پیامدهای آن بیشتر پس باید دقت شود. 5- عمل هر فرد بعد از مرگ به او می رسد و میزان خوبی و زشتی عمل است که درجات و درکات بهشت و جهنم را ممکن می سازد حال فردی که عمل نیک دارد مستقیما نتیجه آن را درک می کند . توفیق بازگشت به مسیر صحیح در آخر عمر عاقبت بخیری و در مسیر صحیح گام برداشتن است و الا درجات عمل محسوب نمی شود گرچه با بخشش و کرم حضرت حق منافی نیست . ثانیا الاعمال بالنیات : فکر و عمل هر فردی بستگی به نیت و میزان خلوص او دارد ، فردی که آگاه و آشنا به مسائل نبوده و گناه بسیار نموده اگر خالصا لله برگردد و آشنا گردد مورد مغفرت و رحمت حضرت حق قرار می گیرد البته بسیاری از موقعیتها را از دست داده لکن با رحمت خداوند متعال منافات ندارد.